Alapjárati levegőutak

Ismétlődően. már többször felmerült a probléma, hogy mi okozhatja a magas alapjáratot.
Ebben a leírásban ezt a témakört próbálom körbejárni.

A motor egy vákuumcsövekkel vezérelt lapjárati fordulatszabályzó rendszerrel működik.
Azaz, ha magas az alapjárat, akkor valahol több levegőt szív be a motor.

Első körben érdemes megnézni a vezérléshez használt gumicsöveket, hogy van e rajtuk repedés, illetve a légszűrő csövét levéve ellenőrizni, hogy a pillangószelep rendesen lezár.

A nagyobb terhelések miatt (hátsó szélvédő fűtőszál, fényszórók, fűtőventilátor, stb.) és hideg motor esetén egy kerülőszelepet működtetnek az ECU vezérlésével, ami kb. 100 fordulattal megemeli a mindenkori fordulatszámot (Idle up VSV).

Az Idele up VSV elektromos vezérlése.
A csatlakozót lehúzva ez zárt állapotba kerül, így picit csökken a fordulatszám (pl. a fűtőmotor működik). Ez az a kis egység, amibe két vákuumcső megy a vákuumszenzor mögött a motorház felső részén (ld. szenzorok elhelyezkedése rész).

 

Az alapjárati csavar egy sima levegő kerülőút, aminek az elzárásával elvileg a meleg motornak fulladnia kellene.

A hideg motor miatti fordulatszám emelkedést pillangószelep alján elhelyezkedő kis egység intézi. Itt két csővön keresztűl jön és távozik a hőtővíz a motor felől a termosztát felé. Miközben felmelegít egy kis spirálrugót, ami a hő hatására megnyúlik és bezár egy kis műanyag szelepet. Itt a hűtővíz miatti lerakódások és a kis szelep tud gondot okozni.
Ellenőrizni a kb. 70 fokra felmelegedett hűtővíznél lehet, a pillangószelep elején a cső alján lévő ferde lyukon. Ujjunkat rá helyezve, ha erős szívóerőt érzünk, akkor valami nem jól működik. (40 Celsius fok alatt ez normális.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A  hőelem a szeleppel, ami egy kis kör alakú besajtolt fémlemez mögött helyezkedik el.
A hűtővíz a befoglaló üreg körül kialakított részt melegíti.