A pillangószelep felújítása

 

IMG_1282 IMG_1276 IMG_1278

Mivel az alkatrészt tulajdonképpen csak takarítani, tisztítani kellett, inkább pár dolgot leírok a működéséről.
Mint tudjuk a levegő mennyiségét szabályozza, amihez az ECU által kiszámolt ideíg nyitva tartott injektor fejek adagolják a szükséges mennyiségben a benzint.
A levegő mennyiségét mindenféle kopó alkatrész nélkül egyszerűen a szelep előtti és utáni nyomás különbségéből számolják (MAP sensor), amihez még a hátrébb található levegő hőmérséklet jeladó szolgáltat adatokat.
Az alkatrész oldalán található két vastagabb cső ami becsatlakozik a hűtővíz keringtető rendszerbe. Ezek a szelepet megkerülő hideg-alapjárati levegőt adagolják a víz hőmérséklete alapján.
Gyakran előforduló hiba, hogy a levegőáramlást szabályozó kis termosztát-dugattyú hőátadó része eldugul (ez a pillangó szelep külső részén a vízátvezető rész. Ezzel vagy folyamatosan magas alapjáratot, vagy indítás utáni leállásokat okoz. Ezt könnyen ki lehet deríteni, ha üzem-meleg motornál a légszűrő csövet levéve ujjunkat a pillangószelep előtti részen a nagyobb alsó lyukra tesszük.
Elvileg ilyenkor már nem nagyon szabadna innen levegőt szívnia a motornak. Hideg motornál persze fordítva igaz, a zárt állapot nem jelent jót.
A pillangószelep oldalán egy kis műanyag dobozt és három kivezetéses csatlakozót találunk. Ez egy roppant egyszerű szerkezet. Az ECU számára szolgáltat adatokat a szelep két végállapotáról. Tehát épp teljesen nyitva van vagy teljesen zárt állapotban. Elvileg nem egy fontos adat, de a motor finomhangolásához nélkülözhetetlen.
Összeszerelésnél fontos viszont a teljes tömítettség, mert a rossz illesztések mellett beáramló levegő hibát okozhat a rendszerben.

 Az alábbi képen az automata szívató szétszerelt állapotban.

IMG_2729

A pillangószelep háztól jobbra a levegőt a meleg hatására záró termosztát-szelep, a kicsavarható fejjel lefelé. A képen látható részt normál körülmények között egy fémdugó zárja el, amit roncsolással távolítottam el.
Alatta a hűtővízből, a dugulást előidéző “hordalékanyag”.
A hűtővíz és a termosztát között egy réznyúlvány adja át a hőt, tehát elvileg ezen a részen nem lehet szennyeződés, csak a hűtővizet keringtető részen. Legalább már ismerem a szerkezetet…

Hátsó híd macera

Valamikor tavaly belefogtam a hátsó híd teljes felújításába. Az alapot a donor Freoza szolgáltatta. A teljes szétszedés után az alkatrészek homokszórása következett, majd azt cinkes bevonat utáni hőkezelés és egy porfestés követte.

Természetesen a csapágyak is cserélve lesznek. Sikerült szerezni eredeti Koyo csapágyakat és zugsorgyűrűt a csapágyak rögzítéséhez, bár utóbbiból csak egy darabot. Egyszerűen sehol nem kapok még egyet. Lehet, hogy meg kell rendelnem Japánból?

Persze a gyári szervízkönyv és a gyári alkatrész-katalógus programban is vannak eltérések az ábrákat nézve, de majd csak sikerűl kisakkozni valahogy az összerakást. Persze ilyenkor sajnálom, hogy amikor az egész elkezdődött, nem vettem filmre a szétszedés folyamatát.

Persze a kiszedett szimeringeken sincs méretjelölés, így megpróbálom valahogy a gyári rendelési számok alapján megtudni mit is kell beszerezni.

Az új csapágyak

Az új csapágyak

festve, csomagolva

festve, csomagolva

alapozva

alapozva

IMG_2052

az eredeti állapot

az eredeti állapot

festésre várva

festésre várva