Tetőcsomagtartó

A ponyvatetőnek megvannak az előnyei, nemcsak a kézenfekvő tény, hogy nyitott az autó, hanem sokkal könnyebb szállítani a rövid autóban hosszabb dolgokat, kilógatva hátulra vagy felülre.

Kicsit elegem is lett belőle, hogy apróbb károkat okoznak a szállítás közben a “túl-méretes” darabok a kárpitban vagy szerencsés esetben csak átmenetileg az ülés szélén a szivacson.

Egyszóval kell egy tetőcsomagtartó.

A helyzet viszont nem egyszerű. elől még csak adja magát a dolog, de hátúl speciális megoldásra van szükség. Az egyik legnagyobb Ferozás közösség az ausztrál warfs.org, ahol ráakadtam egy jó megoldásra. Sajnos az site átépítése óta a bejegyzés eltűnt, így nem tudom belinkelni.

A kemény tető elvileg szétszedhető és az oldalakat felül rögzítő csavarok alá be lehet illeszteni egy megfelelően meghajlított lemezt, ami képes megtartani egy keresztrudat.

Így a tetőt nem kell megfúrni és pár perc alatt akár visszaállítható az eredeti állapot.

Az első keresztrúd elvileg az ablak feletti vízvetőhöz rögzíthető a szokásos módon.

Jelenleg azon gondolkozom, hogy felhasználom egy fényhíd megtartására.
Az ideális egy LED-es fényforrás lenne, koncentrált fénycsóvával. A világítótestek lefelé, a karosszéria felé lennének felszerelve a keresztrúdra. Ennek kér oka is van. Egyrészt védi a cső a lámpatest tetejét, másrészt az egész szerkezet kevésbé magasítja az autót, ami design és légáramlás szempontjából is célszerű. Egyenlőre viszont nem találok megfizethető alkalmas LED-es fényforrást, és valahogy meg kell oldani a bontható elektromos bekötést is. Mindezt persze úgy, hogy ne legyen akadályozva a tető billentése illetve leszerelése.

 

Légrugó

A Feroza kemény autó. -Ez tény. A merev-tengely és laprugó a rövid karosszériában pont a hátsó ülés alatt nem túl kényelmes (hihetetlen finoman megfogalmazva). 🙂
Gyárilag ezt bizonyos szériáknál állítható keménységű lengéscsillapító alkalmazásával próbálták kompenzálni a Daihatsu-nál, de ezek jelentősen drága alkatrészek, így mára jobbára kikoptak a gyárilag ezzel szerelt autókból is.
Gondolkoztam azon hogyan lehetne javítani az utazási kényelmet, anélkül, hogy az a  menetstabilitást jelentősen befolyásolja. (A klasszikus amerikai izomautóknál régen ugyanezt a merev-tengely laprugó kombót használták. Pl.: Ford Mustang).
A választásom a teherautóknál és buszoknál szokásos megoldásra, a légrugókra esett.
Végíg gondolva, akár menet közben állítható, vagy csak akkor amikor utas űl hátúl.

Mint kiderült az Index fórumon Huti gyönyörű autójában már van egy ilyesmi, át is küldte a képeket mit használt és hogyan építette be. Így nagyjából meg volt a minta.
Sikerült találnom egy kis céget -szerintem ugyan azt, ahonnan ő rendelte- akitől  a rugót és a csatolt szereléket beszereztem. Most éppen arra vár, hogy a felső, viszonylag egyszerű rögzítés után az alsó merev-tengelyre való rögzítést megoldjam valahogy.

Huti képei:
BIG_0009087249BIG_0009087248