Az új gumiabroncs története

Régóta megvan az autó, először 196 széles Bridgestone abroncsok voltak rajta, majd 205-ös BFGoodrich. Egyikkel sem voltam igazán megelégedve. A tesztek szerint persze kíváló minőségű gumik voltak, de nekem valahogy nem váltak be.

Mivel semmi nem tart örökké (és elég sokat autózom, viszonylag sportosan) idővel gondoltam a donor autóról megpróbálom áttenni a General XP2000-as 255 széles gumikat.
Mivel eleve remek gyári OZ könnyűfém felnin voltak, nem volt nagy probléma a csere. -Gondoltam, próbát megér.
A dolog úgy alakult, hogy azóta sem tettem vissza a régi gumikat. Remekűl feküdt az úton az autó és vizes aszfalton sem csúszott, kicsit sem. Lehet, hogy 2-3 centit kilóg az autó sárvédője alól, de tapasztalatom szerint nem nagyon nőtt meg a fogyasztás sem. Viszont a kanyarstabilitás és a féktáv jelentősen javult. -Így maradt. A felni felújításáról már írtam. Gyakorlatilag azóta gond nélkül és megelégedéssel használtam.

Az idő múlásával és idén télen viszont kénytelen voltam cserére adni a fejem. A futófelület bordái már annyira kopottak voltak, hogy nem birkózott meg a kisebb hóval sem. Csúszott, veszélyessé vált…
Gondoltam hasonló méretben keresek valamit, de több hónapos keresgélés után sem találtam igazán jó ajánlatot. Az igazi gondot az okozta, hogy az abroncstesztek terepjáró esetében természetesen terepen tesztelik a gumikat. Én meg főleg városban aszfalton használom, de persze a terepről sem akarok teljesen lemondani.
Végűl találtam a neten egy tesztet ami a terepjáró és SUV abroncsokat teszteli többnyire aszfalton. Innen kezdve erősödött meg a gondolat bennem, hogy a bevált gyakorlatot nem adom fel és újra GT abroncsot veszek. Főleg a konkurencia árát figyelembe véve. 🙂

Screen Shot 2013-02-23 at 21.58.00

Egy probléma viszont még mindíg akadt, a gumi átmérője +5cm-el nagyobb mint a régi. Persze /60-as méretben már nem lehet hasonló gumit kapni.
Hiába a régebben még elfogadott R15-ös felni már kiment a divatból. Maradt a /70-es széria (keskenyebb gumi esetén /75, így ezzel sem jártam volna jobban).
A gumikat viszonylag egyszerűen beszereztem, de a felszerelésük már más lapra tartozik.
Kezdődött azzal, hogy a bolt melletti gumis nem tudta a terepjáró felnit felrakni a centírózógépre mert az agyzár takaró miatti kis nyúlványok útban voltak a felfogatókúpnak.
Gondoltam elmegyek a felniklinika.hu-hoz, mert itt már megbirkóztak a feladattal és egyébként is ők színterezték a donorhoz kapott OZ felniket.
Itt újabb probléma akadt. A gallytörő rács alsó nyúlványa beleakadt a gumiba, már a nem teljesen kitekert kormányzásnál is. -A gumik ott maradtak megőrzésre (amit ezúton is köszönök) én meg némi időpont egyeztetés és pár nap után elmentem Karkus-hoz, hogy vágjon le egy kicsit a rácsomból. Az csak ott derült ki, hogy ő nem vagy csak drágán vállalta a rácsom leszerelését (voltak rossz tapasztalatai). Szerencsére a közelben sikerült régi, jó autószerelő ismerősömnél 5 perc alatt leszereltetnem a rácsot, így már 10perc alatt meg is volt a kurtítás. Az már csak a gumik felszerelése után derült ki (illetve Huti már figyelmeztetett rá az index fórumról, hogy az első sárvédő gumik megint csak útban vannak a kanyarodáskor elforduló gumiknak. -Még aznap este leszereltem őket. )

IMG_3119

Egyenlőre úgy érzem beváltak a reményeim. Nem nagyon csak a kilométer óra sem és hóban, esőben is remekül teljesít. A kinézete nagyon brutális bár ez a /60-as abroncsok esetében is így volt. Persze terepen biztosan nem lenne tökéletes erre az autóra, de városban remek. Talán még egy picit komfortosabb is lett tőle az autó jávén jobban elnyeli a nagyobb gumifal az út rázkódásait.
A kaszni rendbetételénél viszont legalább 3, 4 centivel szélesebbre kell tervezni a kerékjárati ívek szélességét, mert mint az előző gumi esetében is kis eső esetén is összekoszolják a gumik az autó oldalát.

Az eredeti 205-ös és az új nagy 255/70-es abroncs.

A képen elég jók kivehető a két gumi közötti méretkülönbség. (A gyári méret az eredeti felnin és a jelenlegi abroncs az OZ-n.) Persze a nagyobb méret és felni nehezebb is az előzőnél. Mérlegre rakva a régi 29.9Kg, az új 50Kg. Csak a kerekek 100 kilót nyomnak, ez a négyszer 20Kg többlet biztosan nem tesz jót a gyorsulásnak, de brutál jól néz ki. 🙂

IMG_3579 IMG_3581

 

 

 

 

 

A teljes SUV gumiteszt angol nyelven alább elérhető:

suvtires